2019-12-07 14:50Pressmeddelande

Varg på rymmen nu avlivad

En varg har på lördagsmorgonen rymt från sitt hägn i Orsa Rovdjurspark. Vargen har lyckats klättra över ett fyra meter högt stängsel med el men hittades på eftersöket och är nu avlivad.

– Det är helt ofattbart att vargen har kunnat komma över det höga staketet. Vi har haft vargar i parken i många år och något liknande har aldrig hänt, säger Johan Sares, anläggningschef i Orsa Grönklitt och Orsa Rovdjurspark.

Vargen kom i onsdags från Skånes Djurpark och hade ett eget hägn för att acklimatisera sig. Det var på lördagsmorgonen man fick syn på vargen som sprang vid Orsa Grönklitts slalombacke. När hägnet undersöktes upptäcktes att vargen saknades och det fanns också blod på staketet. Det leddes ett sök efter vargen som hittades vid Hällsjön en mil norr om Grönklitt och det bedömdes att vargen skulle skjutas på plats, vilket gjordes.

– Vi har följt regler och förordningar helt. Vi kommer dock att sätta oss direkt och utvärdera händelsen, säger Johan Sares.

För mer information om Orsa Rovdjurspark, gå in på www.orsarovdjurspark.se

För mer information kontakta gärna:
Johan Sares, anläggningschef, tfn 070 372 0229, johan.sares@orsagronklitt.se

Johan Sares