2019-10-30 10:09Pressmeddelande

Tänndalen öppnar för säsongen

Glädjeskutt i Tänndalen inför alpin premiär 2019Glädjeskutt i Tänndalen inför alpin premiär 2019

I helgen öppnar Tänndalen för säsongen. Till att börja med öppnar Barnbacken och nedre delen av Hamra men backen förlängs och fler nedfarter öppnas efter hand. Tänndalen har inte bara riktiga fjäll och gott om snö – anläggningen har dessutom just blivit utsedd till Skandinaviens bästa skidort – igen.

– Det är många som väntat på att vi ska öppna för säsongen och nu är det äntligen dags.  Vi kan se fram mot en lång härlig säsong, säger Peter Jonasson, anläggningschef Tänndalen.

Tänndalen är en genuin fjäll- och skidanläggning i västra Härjedalen där fjällen, tystnaden och snön spelar huvudrollen. Här finns roliga backar, miltals med välpreparerade längdspår och utmanande off-pist – men det är långt till nattklubbar och trafikbuller. Tänndalen har en av de längsta skidsäsongerna med helgöppet från den här helgen ända fram till den 3 maj.

– Vi har haft några bra nätter med minusgrader och snöläggningen har gått bra. Redan i helgen kommer det att vara full bredd i backen med käppdjup snö så att det blir möjligt både med träningsåk i bana och friåkning, säger Peter Jonasson.

Tänndalen öppnar redan nu på lördag morgon för både skidentusiaster och träningsgrupper.

För andra året i rad har Tänndalen blivit utsedd till Skandinaviens bästa skidort i Nordic Bench årliga undersökning där 4 500 skandinaver har fått rekommendera fjällanläggning.

Läs mer om Tänndalenwww.tanndalen.com

Peter Jonasson