2018-10-23 13:26Pressmeddelande

Tänndalen - från anonym anläggning till Skandinaviens bästa skidort.

Anläggningschef Peter Jonasson på nysnön i TänndalenAnläggningschef Peter Jonasson på nysnön i Tänndalen

Fjällturismens historia i Tänndalen sträcker sig tillbaka till 1882 då det första pensionatet öppnade i byn Fjällnäs, sedan dess har skidåkningen och besöksnäringen haft en stor betydelse för Tänndalingarna. Kanske är det just därför som Tänndalens alpina anläggning utses till Skandinaviens bästa fjälldestination i Nordic Bench årliga undersökning.

Undersökningarna började för 3 år sedan och ger en bild av vad skidgäster tänker om Skandinaviens olika destinationer. Tänndalen har placerat sig högt i samtliga mätningar men årets resultat som Skandinaviens bästa skidort sticker ändå ut. I samma veva som mätningarna började hade även Tänndalens utvecklingsresa påbörjats.

Peter Jonasson, anläggningschef sedan 2016 beskriver Tänndalens utvecklingsresa:
 - Under flera år hakade vi bara på vad andra anläggningar gjorde, utan att egentligen fundera vem vi är och vad vi vill. 2016 satte vi ner foten och bestämde oss för att själva bestämma vår väg och hitta tillbaka till det som en gång var Tänndalens signum, en genuin och nyfiken fjälldestination för riktiga skidåkare. Sedan dess sker vår utveckling med skidåkningen och gästen i fokus. Vi vill att resten av skidsverige skall fundera vad Tänndalen hittar på till nästa säsong, då har vi lyckas.

Under de senaste 3 åren har det investerats stort i liftar, snöproduktion och byggnationer. Men minst lika mycket har investerats i energi och passion för skidåkning och Tänndalen. Ett nytänkande kring den alpina produkten som liftburen offpist-åkning i Freeride paradise, snowpark byggd i krokiga fjällbjörkar och spårdragning när liftarna stänger är några av alla förändringar som skett.

- Utan de kreativa och nytänkande lösningar som vår personal bidrar med hade vi ”bara” haft nya liftar och pistade backar. Nu fyller vi anläggningen med så mycket mer, fortsätter Peter.

Inför årets säsong fortsätter investeringarna i både infrastruktur och skidåkning. Delins Fjäll & Fastighets AB bygger en ny fastighet med moderna och välplanerade lägenheter för par och mindre familjer. I Pinnens fjällgård byggs däremot nya lägenheter för större familjer med lägenheter upp till 89 kvm.

I backen vid Svansjöliften öppnar det nya fiket White on the Hill som är den självklara platsen för vila och värme. Här kan man fika gott, dricka gott och helt enkelt ha det gott.

På skidsidan blir det en efterlängtad flytt. Landets äldsta skidskola, Kjaergaards flyttar hem till Tänndalen och tar skidskolekonceptet till en ny nivå. SkiCamp Tänndalen är en unik produkt bland svenska skidorter. Här är det inte bara glädje och att lära sig att åka skidor som gäller. Här erbjuds dessutom roliga upplevelser i en stimulerande camp och freeridemiljö.

Tänndalen har som anläggning tagit enorma kliv de senaste åren, vi känner oss mer redo är någonsin att få försvara titeln som Skandinaviens bästa skidort. Med kunskap, passion och skidåkning hälsar vi alla gäster välkomna till årets säsong, avslutar Peter Jonasson.

Läs mer om Tänndalen på www.tanndalen.com

Grönklittsgruppen verkar inom turismnäringen. Vi är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och bedriver verksamhet inom boende, konferens, camping, skidor och temaparker. Den gemensamma nämnaren för dessa är inte bara barnfamiljerna som huvudsakliga målgrupp utan även aktiviteter som står som grund i besöksupplevelsen. Vi är en året-runt-leverantör av fritidsaktiviteter för den aktive gästen.

Relaterad media