2021-09-28 09:05Pressmeddelande

Rekordartad sommar i Tänndalen

Stort intresse för fjällcykling och fjällaktiviteter i Tänndalen.Stort intresse för fjällcykling och fjällaktiviteter i Tänndalen.

Tänndalen stärker sin position som året-runt-destination efter en rekordartad sommar. Och snart stundar en vintersäsong med öppning den 4 november.

– Den pandemi vi nu lämnar skickar oss in i framtiden, med en del nya insikter och erfarenheter. Det är klart och tydligt att våra gäster värdesätter det naturliga, enkla och vackra med fokus på nära och spännande upplevelser. I Tänndalen kan gästerna uppfylla alla de önskningarna, med råge, säger Rasmus Bent anläggningschef i Tänndalen.

Sommarperioden i Tänndalen kom att överträffa alla förväntningar, med många förstagångsbesökare till anläggningen, företrädesvis barnfamiljer.

– Det har varit väldigt tacksamt för oss, att få öppna upp anläggningen för nya gäster som aldrig varit här förut. Vi är självklart glada när de blivit så nöjda och många väljer nu att komma tillbaka och uppleva allt igen under vinterperioden. Det kan vi se på det mycket positiva bokningsläget inför vintern.

Rasmus menar att miljöerna och atmosfären är avgörande faktorer när det kommer till att välja resmål.

– Vi har lyckats skapa en helhet med en mängd olika aktiviteter som gästerna uppskattar, samtidigt som det är fungerande och tillrättalagt. Det är enkelt att ta sig ut, och fjället är alltid nära. Ett exempel på aktivitet, som blivit en succé i sommar, är vår cykling på kalfjället. Våra gäster har kunnat ta liften upp på fjället för att sen cykla längs markerade stigar. När de känt sig klara har de haft en enklare utförscykling ner till boendet igen, vid foten av fjället. Denna aktivitet har varit väldigt populär i sommar. En annan succé blev våra tre musikkvällar på kalfjället som lockade totalt 2 700 besökare. Även detta evenemang lockade en hel del nya människor till Tänndalen.

Nu ställer Tänndalen om för en intensiv vinter. Mötesindustrin är igång igen, det märks på intresset och det stora antalet bokningar. Samma sak med alla träningsgrupper som bokat under hösten och vintern. Ett viktigt datum är också markerat med ett stort rött streck i kalendern: torsdag 4 november.

– Det är då vi öppnar upp för skidåkning igen. Vi är stolta över att kunna erbjuda en av Sveriges längsta skidsäsonger och om bara fem veckor är den igång, avslutar Rasmus Bent, anläggningschef i Tänndalen.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och bedriver verksamhet i Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark och Tänndalen.

Rasmus Bent
Anläggningschef