2020-09-24 07:56Pressmeddelande

Orsa Rovdjursparks berguvsungar siktar mot skyarna!

Foto: Johanna Berglund, Orsa RovdjursparkEn av Rovdjursparkens berguvsungar släppt i det vilda

I mitten av april kläcktes det ungar hos parkens berguvspar Kurbits och Arnarne. Dessa individer ingår i ett mycket viktigt bevarandearbete som Rovdjursparken gör tillsammans med Berguv Nord.

Berguvspopulationen i Sverige har vid ett flertal tillfällen haft det tufft, och arten har minskat flertalet gånger genom historien. Minskningen är en följd av att uvarna förolyckats genom kraftledningar, transformatorer och trafikolyckor, men även förändringar i uvens miljö såsom avverkningar och täktverksamhet. Miljögifter har även varit ett stort problem.

Rovdjursparken har hållit berguv sen 2005 och de individer som föds i parken släpps ut i det vilda när de är redo att klara sig själva. Detta har visat sig vara ett bra satt att stödja upp den vilda populationen.

Ungarna som föddes i år har fått växa till sig under sommaren och flygtränat, allt för att bli redo inför den stora dagen D. Innan utsläpp så ringmärks ungarna och vi könsbestämmer dem genom att väga och mäta dem. Ungarna släpptes under onsdagen på tre olika lokaler, noggrant utvalda för att ge dem de bästa förutsättningarna för att klara sig på egen hand. Det är nämligen kritiskt att de nu själva fångar sina byten för att överleva, säger Linn Larsson, Zoolog vid Orsa Rovdjurspark, som deltog vid utsläppet.

Då det har alarmerats om att berguven återigen har sjunkit i antal har en riksinventering av uven utförts under 2019-2020 och resultatet av detta ska snart släppas. Då får vi reda på hur läget ser ut och det blir ett viktigt avstamp för hur vi ska fortsätta vårt arbete.

Vi är stolta över vårt arbete med berguven, som även är Dalarnas landskapsdjur. Rovdjursparken kommer även flytta sitt avelspar tillfälligt under hösten då voljären ska byggas ut och renoveras. Vi ser ett behov att öka ytan för våra uvar och ge dem en mer komplex miljö. Vi arbetar alltid mot att ge våra djur möjligheten att utrycka sina naturliga beteenden och för att hålla en hög djurvälfärd, fortsätter Linn.

Vårt föräldrarpar är tillbaka i parken om någon månad och besökare är varmt välkomna att höra mer om hur vårt bevarandearbete går till. För mer information om Berguv Nord och deras arbete läs här.

Djurparkschef Orsa Rovdjurspark
Pernilla Thalin