2020-05-12 11:22Pressmeddelande

Orsa Grönklitt utvecklar sommarprodukten – ny cykelled tar form

I oktober förra året invigdes den efterlängtade multiskidbanan. Till sommaren utvecklas sommarprodukten i Orsa Grönklitt ytterligare, när en ny cykelled tar form.

– Vi utvecklar ständigt vår anläggning och ambitionen är alltid att ligga i framkant. Vår nya cykelled ser vi som en viktig pusselbit på resan mot att bli en komplett sommardestination, säger Johan Sares, anläggningschef i Orsa Grönklitt.

Till sommaren 2015 genomfördes en stor satsning för att utveckla året-runt-produkten i Orsa Grönklitt. Längdcentrum utvecklades till ett sommaröppet aktivitetscentrum med kunniga instruktörer, guider och personal för att kunna möta alla besökare på rätt nivå. Förutom kunskapen kring träning och produkter byggdes även nya leder för både cykling, löpning och vandring.

Den aktiva semestern har därefter blivit allt vanligare. Orsa Grönklitt följer utvecklingen och investerar kontinuerligt för att förbättra upplevelsen. I oktober förra året invigdes den nya multiskidbanan. En dröm som äntligen fick förverkligas. Banan är på fem natursköna kilometer runt Rädsjön och har byggts för att passa såväl eliten som motionären.

Multiskidbanan är något av det bästa som har hänt. Tack vare att banan är asfalterad fungerar det utmärkt att ta sig runt på både rullskidor, rullstol, inlines och cykel. Vi är stolta över att kunna kan ge möjligheten till fler personer att uppleva den fantastiska naturen i Orsa Grönklitt, säger Marcus Laggar, sportchef i Orsa Grönklitt.

Efter att multiskidbanan invigdes i oktober, dröjde det endast två veckor innan snön började falla. Banan fick då bli en del av Orsa Grönklitts erkänt fina spårsystem med miltals av längdspår. Resultatet?

Sträckningen blev vår populäraste under den gångna vintern, det var folk där under nästan dygnets alla timmar. Att spåret är upplyst med elljus betyder förstås jättemycket för tillgängligheten, säger Marcus Laggar.

Som ett steg i utvecklingen fortsätter Orsa Grönklitt att investera till den kommande sommarsäsongen. Till midsommar kommer en ny flowtrail stå klar. En cykelled med mycket flyt, som namnet beskriver. För att passa en bredare målgrupp kommer första halvan av leden graderas som grön och den andra halvan som blå. Precis som i dem alpina nedfarterna används samma system med färgsättning, från grönt till svart, för att gradera den tekniska svårigheten.

Tack vare en genomtänkt placering av hoppen kan nybörjare enkelt rulla över, medan erfarna cyklister kan hoppa. Med stöd i svängarna och enklare hopp och nivåskillnader blir leden både trygg och underhållande. Cykelleden designas och byggs av Sweden Mountainbike.

Den nya cykelleden blir ett perfekt komplement till vår redan fina sommarprodukt i Orsa Grönklitt. Det skapar en helhet och passar vår målgrupp helt perfekt. Ung som gammal, nybörjare som elit kommer att ha väldigt roligt i vår nya flowtrail, säger Marcus Laggar.

Den 21 maj öppnar Orsa Grönklitt för sommarsäsongen, med premiärhelg för Orsa Rovdjurspark och Längdcentrum.

Läs mer på www.orsagronklitt.se

Länk till video med Andreas Danielsson från Sweden Mountainbike.

Johan Sares
Anläggningschef Orsa Grönklitt & Orsa Rovdjurspark