2022-06-13 10:23Pressmeddelande

Nya Ski Classics lopp till Orsa Grönklitt

Nu är det klart! Ski Classics och Orsa Grönklitt bjuder in till ny skidfest 18 - 19 februari 2023.

Grönklitt Classics över 50 km blir huvudnumret, men det kommer också att bli ett individuellt tempolopp på Orsas fantastiska skidanläggning, säger Grönklitts sportchef Urban Nilsson.

Snart dansar, skrattar och leker dalfolket i det traditionella midsommarfirandet och Orsa Grönklitts anläggning fylls av glada åkare, både motionärer och eliten, på rullskidor och cykel. Mycket går också som en dans för vintersportarrangörerna i det offensiva skidlandskapet. Falun fick nyligen VM i nordiska grenar 2027 och nu står det klart att Orsa Grönklitt får sig ett eget lopp i Ski Classics - Grönklitt Classics.

Vi är många som känner att skidhjärtat bultar lite extra här i Orsa, Grönklitt och Dalarna efter att vi på nytt fått Ski Classics förtroende som arrangör. Tidpunkten för oss, vecka 7, är klockrent sett till snötillgången, men också till Vasaloppsveckan som tar vid helgen efter oss och dit vi nu blir en naturlig länk för teamen och motionärerna, säger Urban Nilsson.

Ett 30-tal olika team från hela Europa, och ett tusental motionärer beräknas komma till Grönklitt för att träna, tävla i Ski Classics och i flera fall förbereda sig inför TjejVasan den 25 februari och Vasaloppet som är långloppsseriens kronjuvel första söndagen i mars.

Grönklitt Classics kommer alltså att avgöras i två delar. Ett långlopp över 50 km under lördagen, och en avslutande individuellt tempolopp på söndag. Nytt för i år är att motionärer får uppleva närheten till världseliten i samma lopp.
Det blir givetvis en extra krydda för dem som inte tävlar i Ski Classics serie, utan vill passa på att få känna atmosfären tillsammans med de bästa i ett sista seedningslopp inför Vasaloppet.

Genom att banden knyts tätare till Vasaloppsarrangörerna växer ett nytt bredare koncept fram som gagnar såväl arrangörer, deltagare och miljön. En tre veckor lång skidfestival i Orsa-Mora-Sälen skapar mervärden ur flera aspekter.

Vi tycker att det är bra att Ski Classics tänker stort och försöker att lägga många tävlingar i Dalarna för att tänka på hållbarheten och miljön. Lite som skidskyttarna gör i sin världscup. Avstånden mellan tävlingarna i vår region blir små. Rent praktiskt innebär också närmandet till Vasaloppet en hel del för arrangemang, boende, media och marknad. Samverkan mellan oss ger en win-win effekt, menar Urban Nilsson.

Förra året arrangerade Orsa Grönklitt premiären i Ski Classics redan veckan innan jul, vilket innebar stora utmaningar med snön. Den här gången blir inte det något problem. I mitten av februari är som regel hela spårsystemet på 10-talet mil preparerade mellan vita snötyngda träd i Orsa Grönklitt.

Ski Classics samtliga deltävlingar säsongen 2022/2023 direktsänds av Sveriges Television, SVT, och norska NRK. Samt streamas via Ski Classics egna kanaler. Intresset för långloppscupen har skjutit i höjden.

Den mediala exponeringen före, under och efter loppen är enorm, och mycket värdefull för en destination som Orsa Grönklitt och dess partners, vars långsiktiga mål är att bli Sveriges ledande för skidåkare på alla nivåer, året runt.

Då krävs det att vi levererar bra skidåkning, syns och hörs och visar högsta kompetens som arrangör och värd för alla inblandade. Ski Classics ger oss en fantastisk draghjälp med sina resurser och kunskaper, avslutar Urban Nilsson.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och bedriver verksamhet i Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark och Tänndalen.

Urban Nilsson
Sportchef Orsa Grönklitt