2020-10-26 10:02Pressmeddelande

Nu startar skidsäsongen i Tänndalen!

Nypistat i backarna inför onsdagens öppning.Nypistat i backarna inför onsdagens öppning.

På onsdag öppnar Tänndalen för säsongen. Till att börja med öppnar nedre delen av backe 48 Headstråket och Barnbacken i Hamra. Backen förlängs och fler nedfarter öppnas efter hand när snötillgången tillåter.
– Det är många som längtat efter vinterns första svängar och nu är det äntligen dags. Vi ser fram mot en lång härlig vintersäsong i Tänndalen, säger Rasmus Bent, anläggningschef Tänndalen.
Tänndalen är en genuin fjäll- och skidanläggning i västra Härjedalen där fjällen, tystnaden och snön spelar huvudrollen. Här finns roliga backar, miltals med välpreparerade längdspår, utmanande off-pist och en av Sveriges längsta skidsäsonger.
– Vi har haft några bra nätter med minusgrader och vår snöläggarpersonal har gjort ett fantastiskt jobb. Redan på onsdag kommer det att vara käppdjup snö. Det innebär att det är möjligt både med träningsåk i bana och friåkning, säger Rasmus Bent.
Tänndalen håller öppet onsdag–söndag kl. 09.00–15.00 under höstlovet för både skidentusiaster och träningsgrupper. Därefter är det öppet för träningsgrupper måndag-fredag och för allmänheten lördag-söndag fram till den 17 december. Från den 18 december är alla liftar öppna dagligen till och med den 2 maj 2021.

Under sensommaren och hösten har Tänndalen arbetat intensivt för att förbereda öppningen av skidsäsongen på ett tryggt och säkert sätt. Bokningsläget ser bra ut och med tydliga corona-riktlinjer finns alla förutsättningar för en lång, härlig vintersäsong i fjällen. Inför vintern har Tänndalen tagit fram flera nyheter som ska bidra till att skapa ökad trygghet för medarbetare och gäster. Bland annat fler värmestugor, en ny restaurang, digital laddning av Skipass och incheckningsstationer för boendegäster.
– Vi gör allt vi kan för att våra gäster och medarbetare ska få en trygg och trevlig vistelse hos oss i Tänndalen. Vi ser fram emot en härlig vintersäsong och hälsar er hjärtligt välkomna till Tänndalen.

Rasmus Bent
Anläggningschef