2020-05-18 10:00Pressmeddelande

Nu öppnar Tänndalen för skidåkning

Tänndalen och majoriteten av Sveriges skidanläggningar har varit stängda sedan början av april på grund av risken för överbelastning av sjukvården i de berörda regionerna. Nu väljer Tänndalen att välkomna skid- och snowboardåkare igen och håller öppet under Kristihimmelsfärdshelgen.

På torsdag 21 maj till lördag 23 maj håller Vigelliften i Tänndalen öppet för länsbor. Skipass kommer att kosta 250 kr/dag för vuxen och 150 kr/dag för ungdom. Barn under sju år åker gratis. 50 % av helgens intäkter på Skipass kommer att skänkas till Härjedalens Skateboardklubb och deras byggnation av en 480 kvadratmeter stor betongpark i Funäsdalen.

Tänndalen har rekordmycket snö för årstiden, 110 cm i nedfarter. Vi ser fram emot cykling och fjällvandring men känner oss inte helt klara med skidsäsongen. Den här vintern blev ovanligt kort och därför känns det extra kul att kunna öppna igen, säger Rasmus Bent, anläggningschef i Tänndalen.

Med hänsyn till utvecklingen av Coronaviruset (Covid-19) har Tänndalen vidtagit flertalet försiktighetsåtgärder för att gäster och personal ska känna sig trygga. Gäster uppmanas bland annat att köpa Skipass online och i allmänna utrymmen finns tydliga avståndsmarkeringar för allas säkerhet. Ski Lodge Kök & Bar serverar fika och grillar hamburgare utomhus. Vigelliften och Hamra Sportshop har öppet torsdag till lördag kl. 10.00-15.00.

I tider som dessa känns det oerhört kul att kunna erbjuda utomhusaktiviteter. Extra kul är det naturligtvis att kunna skänka en del av intäkten till en förening som uppmuntrar spontanidrott och vill bygga en trivsam plats för barn och ungdomar i Funäsfjällen, säger Rasmus Bent.

Läs mer om Tänndalen på www.tanndalen.com

Läs mer om Härjedalens Skateboardklubb på https://bit.ly/2X8Nz8C

Rasmus Bent