2020-10-28 15:35Pressmeddelande

Långloppseliten kommer till Orsa Grönklitt

Vy över Konstsnöspåret från förra veckan. Vy över Konstsnöspåret från förra veckan.

Redan i lördags togs de första stavtagen i Orsa Grönklitt på den två kilometer långa slingan av sparad snö. I helgen avgörs den traditionsenliga Grönklittspremiären. Den yttersta långloppseliten finns på plats, med åkare som Oskar Kardin, Anton Karlsson, Britta Johansson Norgren och Lina Korsgren.

Förra helgen var det längdpremiär i Orsa Grönklitt. Efter ett intensivt arbete under veckan, med att lägga ut den sparade snön, stod två kilometer längdspår klart till lördagen. Många ivriga skidåkare möttes på morgonen av hårda och fina spår, som blivit preparerade tidigare under natten.

Premiären var helt fantastisk! Det har varit full fart i spåret från tidig morgon till sen kväll. Det är glädjande med variationen av skidåkare, med allt från barn, äldre, och nybörjare till motionärer och elit. För ett par år sedan var det endast eliten som var på tidig snö, men nu åker verkligen alla, säger Marcus Laggar, sportchef i Orsa Grönklitt.

Fokus har varit att skapa längdspår med kvalitet som består. Därför har man under snöutläggningen lagt en snöbädd omkring en meter för att spåren ska stå emot mildare temperaturer.

Det milda vädret just nu tar på snön, men det är fortfarande fina förhållanden på två kilometersslingan. Vi har även kvar en del sparad snö om det skulle behöva förstärkas längre fram. Nu hoppas vi på kallare temperaturer inom kort så vi kan börja producera mer snö. Både snökanonerna och våra snöläggare är redo, säger Marcus Laggar.

På söndag går Grönklittspremiären av stapeln i Orsa Grönklitt. En traditionsenlig tävling, i samarbete med Lager 157 Ski Team, som avgörs för femte året på raken. Denna gången som inbjudningstävling.

Den yttersta långloppseliten kommer, blandat med ett par inbjudna motionärer. Till start i herrklassen kommer flera av Lager 157 Ski Teams egna åkare som Anton Karlsson, Emil Persson och Andreas Holmberg. De utmanas av bland annat Oskar Kardin från Ragde Eiendom och Max Novak från Team Ramudden. På damsidan får vi bland annat se Britta Johansson Norgren från Lager 157 Ski Team och Lina Korsgren från Team Ramudden, säger Marcus Laggar.

Tävlingen startar kl. 08.00 och går på Konstsnöspåret, ett varv på ca 1,2 km. Upplägget är att åkarna kör så många varv de hinner under 75 minuter plus tre ytterligare varv. Från kl. 09.30 öppnar spåret för allmänheten.

Läs mer om Orsa Grönklitt på www.orsagronklitt.se

Marcus Laggar