2019-10-15 07:00Pressmeddelande

Längdpremiär i Grönklitt redan den 25 oktober

Två personer åker längdskidor i skogarna i Orsa GrönklittLängdåkning i Orsa Grönklitt

Redan den 25 oktober öppnar Orsa Grönklitt för den efterlängtade längdpremiären. Allt fler efterlyser en tidig premiär på längdskidor och tack vare sparad snö kan Grönklitt  öppna spåren redan i slutet av oktober.

– Vi öppnar skidsäsongen med en riktig längdskidfest hela helgen den 25-27 oktober då vi lägger ut snö på delar av den nya Multiskidbanan, säger Marcus Laggar, sportchef på Orsa Grönklitt.

Orsa Grönklitt är en komplett skidanläggning med modern alpin skidåkning och längdåkning av yppersta klass. Här bjuds 13 mil längdspår och snö från november till april för både proffs och motionärer. Nytt för i år är den fem kilometer långa multiskidbanan som Grönklitt byggt i samarbete med Orsa Skidklubb och som går runt Rädsjön i Orsa Grönklitt.

Det är också på 1,5 kilometer av Multiskidbanan och på stadion som det kommer att läggas ut sparad snö inför premiären. Om det är tillräckligt kallt kommer det att läggas ut mer snö.

Hela helgen den 25-27 oktober kommer Orsa Grönklitt att fira längdpremiären med ett stort event med tema längdskidor. Premiären sker i samarbete med Salomon och Atomic.

Den 25-27 okt
Premiärhelg där längdspåren kan provas. Det kommer att finnas möjlighet att prova skidor och annan utrustning och det kommer också att finnas en hel del erbjudanden på utrustning och kläder i Sportshopen och Längdcentrum.

Den 26 okt
Flerfaldige vasaloppsvinnaren Daniel Tynell på Salomon hjälper gästerna att välja skidutrustning. Även klädexperter från Salomon kommer att rådge hur man är bäst klädd.

Johan Sares
Anläggninschef