2020-02-08 08:00Pressmeddelande

Kommande vecka arrangeras det både EM och VM för isjakt i DN- klass på Orsasjön!

Isjakter på Orsasjön vid Orsa CampingIsjakter på Orsasjön vid Orsa Camping

Glädjande besked för Orsa Camping inför helgen,  för sent under torsdagkvällen kom det slutgiltiga beskedet att årets VM & EM i Isjakt för DN- klassen kommer genomföras i Sverige på Orsasjön under kommande vecka. Tävlingarna kommer ha utgångspunkt vid Orsa Camping och nyttja Orsasjön för seglingen. Det finns i princip inga andra platser i Europa där tävlingen kan genomföras just nu på grund av väder och isläget.

Det hela började med att Svenska DN - Isjaktssällskapet, genomförde tävlingar hos oss för ett par veckor sedan och nu står vi här med ett helt VM och EM att se fram emot, säger Natalie Yxerius, Platschef vid Orsa Camping.

Den typ av isjakt som kommer användas under tävlingarna är DN-isjakten, vilket det finns ca 5000 st av i världen. Det preliminära deltagarantalet är i dagsläget 140 seglare, varav 10 st är svenskar. I VM klassen är det begränsat till 220 isjakter som deltar från ett 20- tal nationer.

Vi är otroligt glada att ett sådant stort evenemang kommer att hållas hos oss här i Orsa. Det sätter hela orten på kartan ännu en gång och ger oss även en fin möjlighet att visa upp hela Siljansregionen i det fantastiska vinterlandskap vi har just nu, avslutar Natalie.

Vill man komma och titta på tävlingarna så kan man hitta mer information om dagar och tider via Svenska DN-isjaktssällskapets hemsida vilka står värd för arrangemanget. Läs mer om tävlingarna här!

Ämnen: Camping

Natalie Yxerius