2020-12-31 09:00Pressmeddelande

Isbjörnsungen växer på sig och firar en månad på nyårsafton!

Denna vinter tillbringar hon i sitt ide med sin ca en månad gamla unge. Isbjörnen Ewa njuter i snön från tidigare vintrar i Rovdjursparken.

På nyårsafton blir isbjörnsungen en månad och personalen i Orsa Rovdjurspark kan börja pusta ut en aning.

- De första veckorna har nu gått och vi kan börja andas ut en aning, även om det fortfarande kan hända mycket för det lilla livet, säger Pernilla Thalin Djurparkschef Orsa Rovdjurspark.

Vår isbjörnshona Ewa har verkligen visat prov på gott moderskap under den första månaden. Hon är otroligt tålmodig och ligger lugnt i idet och tar hand om sin lilla unge. Ungen har börjat ta för sig mer och mer, vi kunde se redan efter några dagar att den visade prov på styrka och försökte krypa runt.

Nu har den vuxit på sig och börjar se rund och fin ut och är mer rörlig och klänger på sin mamma i idet, fortsätter Pernilla.

Bild på ungen från den 30 dec.

Vår isbjörnsunge har tur som har en välnärd mamma, för de vilda isbjörnarna ser verkligheten tuffare ut. Där är isbjörnarna generellt magrare, vilket är en bidragande orsak till att ett stort antal ungar inte överlever då honan inte har tillräckligt med kroppsfett för att kunna producera mjölk. Att forskare ser att havsisarna smälter innebär att isbjörnarna har svårare att få tag på föda vilket i sin tur leder till fler magra björnar. Andra problem för de vilda isbjörnarna är att som toppredator så samlas det kemikalier och miljögifter i honornas mjölk som överförs till ungarna.

Allt detta innebär att isbjörnen som art ser ut att gå en dyster framtid till mötes. Det gör det extra viktigt att världens djurparker håller en välmående reservpopulation av arten och vår unge är ett viktigt tillskott där.

Intresset för den nya invånaren har varit stort och många vill komma och titta på den. Men än får man vänta ytterligare en tid innan de kommer gå ut ur idets trygga vrå.

- Vi följer noga utvecklingen i idet, än så länge från vår kamera som är ett viktigt hjälpmedel. Då vi vill att honan ska få möjlighet att knyta an till sin unge i lugn och ro försöker vi minimera vår närvaro och går inte in i stallet, avslutar Pernilla.

Fakta om parkens isbjörnar:
Parkens isbjörnar ingår i ett mycket viktigt bevarandeprojekt styrt av Europeiska djurparksföreningen (EAZA). Genom att hålla isbjörn har parken en unik möjlighet att utbilda, informera och förhoppningsvis inspirera allmänheten till att vilja lära sig mer om arten och hoten mot den.

Orsa Rovdjurspark har sedan år 2009 hållit isbjörn då Ewa och Wilbär anlände till parken från Ouwehand Zoo, Holland och Stuttgart Zoo, Tyskland. En ytterligare isbjörnhona, Hope, anlände år 2018 från Antibes Zoo, Frankrike.

Fakta om isbjörnsfödslar på andra djurparker
Inom Isbjörns EEP i Europa finns det 153 isbjörnar på 59 parken. Totalt bland världens djurparker finns det 282 isbjörnar. Under 2019 föddes det 24 ungar inom hela isbjörns EEP:n och det var 13 stycken som överlevde.

Pernilla Thalin
Djurparkschef Orsa Rovdjurspark