2020-10-06 12:46Pressmeddelande

En ny skidsäsong väntar i Orsa Grönklitt – längdpremiär 24 oktober!

En ny skidsäsong väntar i Orsa Grönklitt.En ny skidsäsong väntar i Orsa Grönklitt.

Med sparad snö och längdspår av fin kvalitet finns möjligheten att hitta formen tidigt. Redan den 24 oktober är det längdpremiär i Orsa Grönklitt, med ett par kilometer längdspår direkt under öppningsdagen.

– Äntligen är det dags att lägga ut vår sparade snö! Vi är mycket entusiastiska och ser fram emot en lång och härlig säsong med skidåkning ända fram till maj nästa år, säger Marcus Laggar, sportchef i Orsa Grönklitt.

Längdskidåkningen i Orsa Grönklitt är känd som en av Sveriges bästa med längdspår av högsta kvalitet och ett Längdcentrum med service i toppklass. Totalt finns 130 kilometer med välpreparerade spår genom varierad terräng. Kuperade elitspår varvat med lättåkta vägspår, fjälliknande myrspår och mysiga skogsspår.

Från förra vintern finns stora mängder av sparad snö – dessutom av väldigt god kvalitet. Flera stora investeringar under de senaste åren har uppgraderat anläggningen för snöproduktion och säkrat behoven i både backar och spår.

Under vinterns kyliga dagar producerar vi snö för att säkra en tidig längdpremiär. Snön lagrar vi sedan under isolerande bark från våren. Vi är lyckligt lottade som har en egen natursjö att låna vatten ifrån under höst och vinter. Det är ett bra kretslopp tycker vi, säger Marcus Laggar.

Orsa Grönklitt beskrivs ofta som den första touchen av fjällen och tack vare läget på 561 meter över havet är det väldigt snösäkert. Med lite tur och hjälp från Kung Bore faller även natursnö, vilket gör att spåren kan förlängas med fler kilometer.

Vi prioriterar att skapa längdspår med kvalitet som består. Därför lägger vi en snöbädd om 50-70 centimeter. I första hand lägger vi ut snö på Konstsnöspåret, ca 1,5 km, och därefter längs multiskidbanan så långt snön räcker. Spåren kommer vara i full maskinbredd, vilket möjliggör åkning i både skate och klassisk stil, säger Marcus Laggar.

Orsa Grönklitt står redo med öppna armar för att välkomna alla gäster till en ny vintersäsong. Varva passen i längdspåret med att hälsa på våra vintervakna djur i Rovdjursparken. Här väntar häftiga möten med bland annat tigrar, isbjörnar och leoparder. På Kafé Koppången och Restaurang Ugglan & Björnen finns chans att ladda batterierna med en fika eller lunch.

Fakta inför premiären

• Totalt lagrades ca 20 000 kubikmeter snö inför årets säsong. Dels nyproducerad snö för lagring vid skidstadion samt återvunnen snö från alpinbackarna på norrsidan.
  • Det är 13:e året som Orsa Grönklitt använder sparad snö för en tidig längdpremiär.
  • Längdsystemet i Orsa Grönklitt omfattar totalt 130 kilometer, som öppnas efterhand under vintern.
  • Intill spåren ligger Längdcentrum. Här kan du få hjälp av kunnig personal inför säsongens första stavtag, med utrusning, vallning och lektioner.

Läs mer på www.orsagronklitt.se

Marcus Laggar