2020-12-09 08:55Pressmeddelande

Efterlängtad isbjörnsunge född i Orsa Rovdjurspark

Isbjörnen Wilbär, som är nybliven pappa till nya ungen.Isbjörnen Wilbär, som är nybliven pappa till nya ungen.

Torsdagen den 3 december hördes det efterlängtade skriket från idet i Orsa Rovdjurspark; en isbjörnsfödsel har skett.

- Födseln av en unge är en stor framgång både för Rovdjursparken och arten isbjörn. Vi i parken har under många år lagt ner otroligt stort engagemang och resurser för att försöka åstadkomma tillökning hos våra isbjörnar, säger djurparkschefen Pernilla Thalin.

Isbjörnshonan Ewa har legat och vilat mycket i sitt ide den senaste tiden, där hon uppehållit sig dag som natt och setts bädda i halmen.

Vi förstod direkt att något fint och spännande hänt när skriket hördes, säger Pernilla Thalin. Via en kamera i idet följer vi tillsammans utvecklingen minut för minut hos Ewa.

Just nu blir man minst sagt nervös av att titta på filmerna där Ewa med sina ca 320 kilo omsorgsfullt vårdar sin lilla unge som väger cirka ett halvt kilo. Det är verkligen en upplevelse utöver det vanliga.

Djurparkschefen ser dock mycket ödmjukt på isbjörnsfödseln:

Vi är medvetna om de risker som finns för det nyfödda lilla tillskottet. Det är mycket ovanligt att isbjörnar i djurparker föder ungar, och en stor andel av ungarna klarar sig inte under den första kritiska tiden. Det har visat sig att bara runt 50% av nyfödda isbjörnsungar överlever de första veckorna.

Ewa har under den första veckan visat på gott moderskap och omhändertagande, och i dagsläget har djurvårdarna sett och hört att det är en unge som diar, sover och skriker högt intill sin mamma.

Då det är avgörande att Ewa får så mycket lugn och ro som möjligt går vi inte in till hennes ide, utan all övervakning följs nu noga via en kamera som fångar upp rörelse och ljud, berättar Pernilla Thalin.

I det vilda står isbjörnen inför en rad hot, varav det främsta anses vara smältande havsisar, vilket gör det svårt för arten att jaga och hitta föda. Parkens isbjörnar ingår i ett mycket viktigt bevarandeprojekt styrt av Europeiska djurparksföreningen (EAZA).

Genom att hålla isbjörn har parken en unik möjlighet att utbilda, informera och förhoppningsvis inspirera allmänheten till att vilja lära sig mer om arten och hoten mot den.

Fakta om isbjörnarna i Orsa Rovdjurspark

Orsa Rovdjurspark har sedan år 2009 hållit isbjörn då Ewa och Wilbär anlände till parken från Ouwehand Zoo, Holland och Stuttgart Zoo, Tyskland. En ytterligare isbjörnhona Hope, anlände år 2018 från Antibes Zoo i Frankrike.

Fakta om isbjörnsfödslar på andra djurparker

Inom isbjörns EEP (The European Endangered Species Programme) i Europa finns det 153 isbjörnar på 59 parken. Totalt bland världens djurparker finns det 282 isbjörnar. Under 2019 föddes det 24 ungar inom hela isbjörns EEP:n och det var 13 stycken som överlevde.

Orsa Rovdjurspark ingår i koncernen Grönklittsgruppen AB. Parken öppnade år 1986 och har idag arterna Skandinavisk brunbjörn, lodjur, varg, järv, berguv, snöleopard, persisk leopard, amurtiger, isbjörn samt underarten kodiakbjörn.

Pernilla Thalin
Djurparkschef Orsa Rovdjurspark