2021-09-29 05:00Pressmeddelande

Discolift, ny nedfart och nytt skidområde. Tänndalen presenterar vinterns nyheter

Kvällsskidåkning i nypistad nedfart i TänndalenKvällsskidåkning i nypistad nedfart i Tänndalen

Tänndalen tar löftet om skidåkning för alla till en helt ny nivå med allt från blinkande discoliftar och magisk kvällsskidåkning till friåkning för topptursälskare i Tänndalens äldsta skidsystem. Nu kan vintern komma!

Tänndalen är med sina gnistrande höjder och snösäkra pister en av Sveriges mest omtyckta skidorter. Skidsystemet bjuder på hela 54 omväxlande nedfarter, som sträcker sig genom hela dalgången från Hamra i väster till Svansjön i öster. Lagom till att vintern gör entré lanserar Tänndalen ett flertal nyheter som tillsammans säkrar löftet om skidorten där alla kan hitta sin bästa åkupplevelse.

– Första snön har redan lagt sig på fjälltopparna och jag ser fram emot en ny vintersäsong med nya och gamla gäster.  Vinterns nyheter andas verkligen skidåkning, precis som allt annat i Tänndalen. Fjäll och skidåkning fyller hjärtat med glädje och styrka. Det vill jag att alla ska få uppleva, säger Rasmus Bent, anläggningschef i Tänndalen.

Alla kan åka skidor i Tänndalen
Ett av de finaste exemplen på varför Tänndalen är orten där alla kan åka är en ny lift och ny skidbacke med belysning som öppnar i mitten av december. Idrottsföreningen Tänndalens IF bygger en ny knapplift, en ny grön skidbacke och ny belysning i fyra nedfarter. Området riktas framför allt till skidåkare med bestående funktionsnedsättningar, med fokus på barn och ungdomar, men kommer även att vara öppen för övriga gäster.

Kvällsskidåkning lyser upp i mörkret
Ännu mer ljus kommer riktas på backarna kvällstid när den nya discoliften får premiär. Tillsammans med ny belysning i fyra nedfarter vill Tänndalen skapa något alldeles extra för sina kvällsåkare. Regnbågsljus och discomusik kommer att förvandla den till vardags ordinära sexstolsliften Hamra Komfort till en magisk upplevelse i sig.

Hamra Syd
En av anläggningens mest efterlängtade attraktioner planerar att öppnas lagom till jul i år: nyöppningen av Tänndalens första skidområde – med ett nytt skidsystem, utan vare sig liftar eller nedfarter, bara skogsmiljö, härlig mjuk snö och en naturlig skidupplevelse. Tillsammans med ortens invånare har arbetsgruppen förstärkt alla tillgångar som redan finns i terrängen – klippor, hopp och rännor.
– Det kommer bli skidåkning i sin allra renaste form, precis som det en gång började, säger Rasmus Bent.
Limiterad utgåva av topptursskidor
Till säsongen 2019–2020 fick Hamra Sportshop sina kunder att köa för handbyggda italienska skidor i limiterad utgåva. I år fortsätter de jakten på den perfekta skidan med en ny begränsad utgåva av endast 30 par skidor tillverkade av vännerna på Åre Skidfabrik. Den otroligt tilltalande Vandraren är en modern s.k. freetouringskida som klarar alla typer av snöförhållanden.
– För de som gärna turar till sina åk och sedan vill ha full prestanda utför, oavsett väderförhållanden, är Vandraren en riktig fullträff, säger Daniel Berglund på Hamra Sportshop.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och bedriver verksamhet i Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark och Tänndalen.

Rasmus Bent
Anläggningschef