2020-02-27 12:52Pressmeddelande

De första björnarna har vaknat ur idet på Orsa Rovdjurspark

Under onsdagen tittade de första björnarna ut ur idet på Orsa Rovdjurspark.Under onsdagen tittade de första björnarna ut ur idet på Orsa Rovdjurspark.

Nu har de första brunbjörnarna vaknat ur sina iden på Orsa Rovdjurspark. Nio yrvakna björnar har tagit sig ut i hägnen och där väntar spännande matgömmor på att upptäckas.

–  Man kan tycka att det är tidigt att de vaknar i februari men det är inte ovanligt och vi läser av björnarnas signaler som vi sedan tar beslut efter. De älskar att leka i snön och upptäcka alla dofter igen efter en vinter inomhus, säger Johanna Berglund, djurvårdare på Orsa Rovdjurspark.

Orsa Rovdjurspark är Europas största Rovdjurspark med sina 325 000 kvm och ligger i Orsa Grönklitt. Det är en unik anläggning med stora hägn för djuren i en naturlig miljö där flera av djuren är utrotningshotade. Här lever bland annat brunbjörn, varg, lo, berguv och järv sida vid sida. Parken är öppen året runt och de allra flesta djuren är vakna hela vintern, utom björnarna. De går i ide och sover i stallar som är bäddade med spån och halm.

Totalt är det nio brunbjörnar som har fått komma ut i sina hägn, varav en är kodiakbjörnen. Och snart är fler björnar redo för våren.

Avelshonan som födde ungar i december kommer att fortsätta ta hand om sina ungar i idet ett tag till. Ungarna måste dia och växa till sig lite innan de är redo att upptäcka världen. Nere i entrén finns information om vilka brunbjörnar som är vakna. Dem kan man nu se leka, leta mat och vila i sina hägn – och är helt underbara att titta på, säger Johanna Berglund.

För mer information om Orsa Rovdjurspark, gå in på www.orsarovdjurspark.se

Djurvårdare Orsa Rovdjurspark