2019-12-13 09:20Pressmeddelande

Alpin premiär i Orsa Grönklitt

Skidåkare som gör vänstersväng i backen.

Till helgen är det äntligen alpin premiär i Orsa Grönklitt. Med skidtester, parkåkning och slalombana. Till en början öppnar Söderbacken, Bananen och Barnbacken. Inom kort öppnas även fler nedfarter.

Det har sedan flera veckor tillbaka pågått ett intensivt arbete i våra backar och personalen har verkligen gjort ett fantastiskt arbete för att vi nu ska kunna erbjuda våra gäster alpin skidåkning på lördag, säger Johan Sares, anläggningschef i Orsa Grönklitt.

I Orsa Grönklitt är vintern alltid nära och snösäker med sitt läge 561 meter över havet. Här finns kombinationen av längdspår för både elitåkare och motionärer samt alpina nedfarter i alla färger, precis bredvid varandra. Upplev den första känslan av fjällen – bara 33 mil från Stockholm.

Längdspåren har vi haft öppna sedan slutet av oktober och intresset för längdskidåkning har visat sig vara oerhört stort under försäsongen. Förra helgen hade vi omkring 3 000 besökare i våra längdspår. Nu hoppas vi på lika många besökare till helgens alpina premiär, säger Johan Sares.

Till premiären kommer Salomon, Atomic och Fischer för skidtester i Söderbacken. Även Orsa Alpina kommer finnas på plats i Söderbacken med en slalombana att testa. I Bananen har en liten park med hopp och rails byggts.

Orsa Grönklitt öppnar den alpina säsongen nu på lördag den 14 december och har sedan öppet med skidåkning ända fram till påsk.

Läs mer om Orsa Grönklitt på www.orsagronklitt.se

Johan Sares