2014-01-10 10:14Nyheter

Tomteland

null

Sagolandet Tomteland är belägen vid Gesundabergets fot, utanför Mora, Temaparken består av 20 hektar mark, med unika timmerbyggnader, tomtens Älgpark, lekområden, souvenirbutiker och två restauranger. Förutom temaparksverksamhet bedrivs evenemang och konferenser året runt.

Tomteland har en högsäsongsperiod vintertid som sträcker sig från novem­ber till januari, då ett besök hos Tomten står i fokus med 17 000 vinterbesökare. Av vinterbesökarna är

14 500 dagsbe­sökare i parken och 2 500 besökare via Ryska agenter under dag- och kvällstid.

Huvudmarknaderna för Tomteland är Sverige, Ryssland, Holland och Norge. Sverige stod för 90 % av gästerna och de utländska gästerna stod för 10 % av gästerna varav Ryssland var den största utländska marknaden med 7 %.

Showen ”Midvinterblot” firade 10-årsjubileum och hade en helt ny uppsättning. Ett stort införsäljningsprogram genomfördes inför showen vilket bidrog till att det blev 14 utsålda föreställningar, med total 3 000 besökare.

Inom Tomteland finns:

·  45 detaljplanerade tomter.

·  20 hektar egenägd mark.

·  5 unika timmerbyggnader.

·  1 entrébyggnad.

·  Älgpark fram till 31/12-2013

·  Hälgeland.

·  2 restauranger.

·  2 butiker.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och har anläggningar inom tre huvudsakliga verksamhetsområden: skidåkning, camping och temaparker. Tillsammans kan de erbjuda ett brett utbud av upplevelser, aktiviteter och boenden för alla typer av besökare, året runt. Företaget består av Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark, Tänndalen och Mora Parken. Svenska Campingpärlor är det gemensamma campingkonceptet som inkluderar Gränna Camping, Duse Udde Camping, Sunne Camping och Sommarland, Siljansbadets Camping, Rättviks Camping, Ansia Resort, Mora Camping som en del av Mora Parken, Orsa Camping samt campingen i Orsa Grönklitt.