2014-01-10 10:52Nyheter

Tänndalens skidområde

null

Tänndalens skidområde har 18 liftar (varav 2 stolliftar), 52 nedfarter, 5 res­tauranger,
2 skidbutiker och 1 närbu­tik.

Bolagets verksamhet består i att bedri­va liftverksamhet, boendeförmedling, skidskola, skiduthyrning samt sport shop och restaurang- och caféverksamhet.

Anläggningen är en av Skandinaviens snösäkraste.

Huvudmarknader för Tänndalen är Stockholm, norra delen av Mälarda­len samt Göteborgs och Skåneområdet. Sverige stod för 97 % av gästerna och de utländska gästerna stod för 3 % av gästerna, varav Norge var den största utländska marknaden med 2 %.

Strax före julen 2010 startade Bola­get försäljning av de 20 första pistnära tomterna i Tänndalen och det såldes 11 tomter första vintersäsongen och första byggnaden är uppförd och en annan är under uppförande.

Inom Tänndalen finns:

19 detaljplanerade tomter.

70 översiktsplanerade tomter.

200 hektar mark.

1 hus lämpat för permanentboende.

1 bostadsrätt.

5 restauranger.

1 Skilodge med 65 lägenheter (där bolaget äger 19 %).

1 pistmaskinsgarage.

Ett antal värmestugor.

18 liftar varav 2 stycken 4-stolsliftar.

32 stycken snökanoner inkluderat lansar och fläktar.

2 sport- och skidshopar.

1 närbutik.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och har anläggningar inom tre huvudsakliga verksamhetsområden: skidåkning, camping och temaparker. Tillsammans kan de erbjuda ett brett utbud av upplevelser, aktiviteter och boenden för alla typer av besökare, året runt. Företaget består av Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark, Tänndalen och Mora Parken. Svenska Campingpärlor är det gemensamma campingkonceptet som inkluderar Gränna Camping, Duse Udde Camping, Sunne Camping och Sommarland, Siljansbadets Camping, Rättviks Camping, Ansia Resort, Mora Camping som en del av Mora Parken, Orsa Camping samt campingen i Orsa Grönklitt.