2014-01-10 10:41Nyheter

Siljansbadets camping

null

Siljansbadets camping i Rättvik har plats för 600 husvagnar, varav 450 el-platser, 67 stugor, butik, souvenir­butik, café, utarrenderad restaurang och olika kringaktiviteter. Siljansbadets camping förmedlar cirka 100 stycken stu­dentlägenheter/rum vilka används som turismboende sommartid.

Siljansbadets camping är en sommar camping med öppethållande från slutet av april till mitten av oktober.

Huvudmarknader för Siljansbadet är Sverige, Norge, Holland och Tyskland. Sverige stod för 94 % av gästerna och de utländska gästerna stod för 6 % av gästerna, varav Norge var den största ut­ländska marknaden med 4 %.

Campingarna i Rättvik har draghjälp attraktionsmässigt tack vare ett om­fattande evenemangsutbud med höst-och vårmarknad, Dalhalla, Dalatravet, Rättviksparken, Classic Car Week samt en rad ytterligare evenemang.

Inom Siljanbadets Camping finns:

Marken där verksamheten bedrivs är arrenderad av Rättviks Komun till och med 2028-01-02 och arrendet förlängs därefter med 5 år i taget.

·  600 husvagnsplatser varav 400 el-platser.

·  100 rum/lägenheter (elevboende under vintern)

·  40 stugor med självhushåll.

·  27 övernattningsstugor.

·  3 servicebyggnader.

·  Receptionsbyggnad.

·  Livsmedelsbutik med café servering

·  A la carte restaurang med fullständiga rättigheter

·  Gratis WiFi

·  Rättviks populäraste lekplats

·  300 meter sandstrand

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och har anläggningar inom tre huvudsakliga verksamhetsområden: skidåkning, camping och temaparker. Tillsammans kan de erbjuda ett brett utbud av upplevelser, aktiviteter och boenden för alla typer av besökare, året runt. Företaget består av Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark, Tänndalen och Mora Parken. Svenska Campingpärlor är det gemensamma campingkonceptet som inkluderar Gränna Camping, Duse Udde Camping, Sunne Camping och Sommarland, Siljansbadets Camping, Rättviks Camping, Ansia Resort, Mora Camping som en del av Mora Parken, Orsa Camping samt campingen i Orsa Grönklitt.