2014-01-10 10:22Nyheter

Orsa Camping

null

Sedan många år tillbaka är Orsa Cam­ping en av Dalarnas största campingan­läggningar, delvis tack vare det vackra läget invid Orsasjöns strand som också gett campingen devisen ”Dalarnas Riviera”.

Orsa Camping består av totalt 33 hek­tar mark, varav (8 hektar är framtida strandnära exploateringsmark) med plats för 800 husvagnar (varav 570 elplatser), ett 70-tal stugor, vandrarhem, tempere­rat bad, kilometerlång sandstrand, ak­tivitetscenter, Uddens festplats, Strand­restaurangen, Orsa Bowling med Mc Gregors sportbar och ett omfattande aktivitetsutbud.

Orsa Camping är öppen året runt med fokus sommartid på boende, aktivite­ter, restaurangbesök, evenemang, sol och bad. Vintertid handlar utbudet framförallt om bowling, skridskor och skidåkning på Grönklitt.

Huvudmarknader för Orsa Camping är den svenska och norska. Sverige stod för 71 % av gästerna och de utländ­ska gästerna stod för 29 % av gästerna, varav Norge var den största utländska marknaden med 26 %.

Under juni månad spelades säsong tre in av SVTs tittarsuccé ”Moraeus med mera” in på Udden. TV-programmet som belönats med priset Kristallen för bästa underhållningspro­gram hade även i år som mest över 1,5miljoner tittare.

Inom Orsa Camping finns:

33 hektar egenägd mark varav 8 hektar är framtida, strandnära exploaterings-mark.

800 husvagnsplatser, varav 570 elplatser.

4 servicebyggnader.

1 livsmedelsbutik.

Vandrarhem.

42 stugor med självhushåll.

27 övernattningsstugor.

Livsmedelsbutik.

2 restauranger inklusive Orsa Bowling.

Utomhusbad.

Festplats.

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och har anläggningar inom tre huvudsakliga verksamhetsområden: skidåkning, camping och temaparker. Tillsammans kan de erbjuda ett brett utbud av upplevelser, aktiviteter och boenden för alla typer av besökare, året runt. Företaget består av Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark, Tänndalen och Mora Parken. Svenska Campingpärlor är det gemensamma campingkonceptet som inkluderar Gränna Camping, Duse Udde Camping, Sunne Camping och Sommarland, Siljansbadets Camping, Rättviks Camping, Ansia Resort, Mora Camping som en del av Mora Parken, Orsa Camping samt campingen i Orsa Grönklitt.