2018-11-28 08:40Pressmeddelande

Nedräkning inför alpin säsongsstart i Orsa Grönklitt

Johan Larson på toppen av Orsa GrönktlittJohan Larson på toppen av Orsa Grönktlitt

Snart inträder en ny, alpin säsong i Orsa Grönklitt. Startdatumet för säsongen är preliminärt satt till den 15 december.

Många har väntat, och längtat, det är jätteroligt att den alpina säsongen snart börjar, säger Johan Larson, ny anläggningschef.

De senaste åren har investeringar på cirka 20 miljoner kronor gjorts för att skapa ett hypermodernt system för snöproduktion. Snökanonerna går just nu för fullt i backarna, för att kunna erbjuda bra förhållanden redan vid öppningen av säsongen. November månad har hittills varit onormalt varm även i Orsa Grönklitt, vilket ger investeringarna stor betydelse.

Ett fokus för oss har varit att optimera de investeringar vi gjort, för att kunna leverera en riktigt bra produkt. Vi har med det nya systemet kunnat tillvarata varje minut, så fort det varit tillräckligt kallt har systemet gått igång.

Säsongen inrymmer även ett par nyheter, bland annat en ny grön nedfart samt att pisten Örnen lämnas opistad vid nysnö. Den opistade nedfarten kommer bli en ny del i Orsa Grönklitts satsning på offpist.

Med stor erfarenhet av alpina skidanläggningar och ett rutinerat team av kollegor på plats i Orsa Grönklitt har Johan Larsson redan börjat känna sig bekväm i sin nya roll, trots att han tillträdde så sent som 19 november.

Orsa Grönklitt hade en fantastisk säsong ifjol, och vi ser fram emot en lika bra säsong nu. Som ny anläggningschef känns det förstås lite speciellt att få välkomna alla gäster hit, till vårt eget, mäktiga skidparadis.

Längdåkningen i Orsa Grönklitt öppnade redan den 26 november på lagrad snö, i dagsläget finns 2,3 km preparerade spår.

De alpina nyheterna i Orsa Grönklitt är:

• Losvängen – ny grön nedfart från toppen till Mellanliften. Tidigare fanns bara blå nedfarter på ”baksidan” av berget. Losvängen gör att fler kan nyttja mellanliftsområdet.
  • Pisten Örnen lämnas opistad vid snöfall, vilket gör att de morgonpigga kan få några riktiga fina puder-åk efter snöfallen. Så snart behovet finns återställs backen till en pistad nedfart, innan nästa snöfall.
  • Ny grupp i skidskolan för de barn som redan vid 4-6 års ålder blivit skidkunniga. Gruppen är döpt till Snöraketerna och blir en avancerad grupp som kommer söka lite utmaningar utanför barnområdet.
  • Ny pistmaskin som både ger en bättre arbetsmiljö och en mer miljövänlig pistning.
  • Investeringarna i snö-systemet har fortsatt inför denna säsong för att förbättra kapaciteten och effektiviteten i system och i arbetet med att producera snö.

Grönklittsgruppen verkar inom turismnäringen. Vi är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och bedriver verksamhet inom boende, konferens, camping, skidor och temaparker. Den gemensamma nämnaren för dessa är inte bara barnfamiljerna som huvudsakliga målgrupp utan även aktiviteter som står som grund i besöksupplevelsen. Vi är en året-runt-leverantör av fritidsaktiviteter för den aktive gästen.

Daniel Mäkinen
Marknadschef