2018-10-22 15:39Pressmeddelande

Längdpremiär i Orsa Grönklitt på fredag – vintern närmar sig

Dags för pistmaskinerna att jobba igen.Dags för pistmaskinerna att jobba igen.

En ny vintersäsong står för dörren, och från och med fredag eftermiddag 26 oktober och framåt finns det längdspår i Orsa Grönklitt.
– Vi prioriterar att lägga spår med kvalité, som håller, med tanke på de vädermässiga förutsättningar som råder, säger Patric Ädel, driftschef i Orsa Grönklitt. Vi kommer därför att behöva lägga en snöbädd om 50-70 centimeter, för att vara trygga i att spåren består om ett väder med plusgrader fortsätter.

– I det första läget kommer en slinga om 1,5 kilometer att erbjudas, men spåret kan bli längre om den sparade snön räcker. Vi har även valt att göra spår i full maskinbredd, vilket möjliggör åkning i både skate och klassisk stil. Spåret utgår från skidstadion, ut längs det så kallade konstsnöspåret, och sen vidare på Rädsjövägen.

– Det har varit en utmaning för branschen denna höst, där tidiga längdspår är svåra att förena med den värme som infunnit sig. Tajmingen för årets öppnande i Orsa Grönklitt känns helt rätt, och den är väldigt efterfrågad. Nu pekar det mesta på att kylan och minusgraderna närmar sig, vilket gör att vi med större vetskap kan säkerställa att snön blir kvar, samt förstås, att vi inom kort kan utveckla och förlänga våra skidspår med fler kilometrar, längre ut i spårsystemet.

I samband med premiärhelgen blir det även tävlingar för både elit och motionärer. Fredag kväll med start kl. 18.00 går inbjudningstävlingen Knockoutsprinten. Stora delar av långloppseliten finns på plats,  både damer och herrar. Söndag den 28 oktober är det långloppspremiär i form av varvlopp på den sparade snön, öppet för alla. Mer information om premiärhelgen finns på https://www.orsagronklitt.se/paa-gaang/laengdpremiaer/

Fakta inför premiären

• Totalt lagrades 15,500m3 snö inför året säsong. Nyproducerad snö för lagring vid skidstadion samt återvunnen snö från alpinbackarna på norrsidan.
  • Det är 11:e året som Orsa Grönklitt använder sparad snö för en tidig premiär.
  • Under säsongen finns totalt 130km spår i systemet.
  • Parallellt med snöläggningen byggs en 5km lång multibana som beröknas stå klar september 2019.
  • Premiärhelgen bjuder förutom på skidåkning även på tävlingar, föreläsningar och andra aktiviteter i Orsa Grönklitt.

Grönklittsgruppen verkar inom turismnäringen. Vi är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och bedriver verksamhet inom boende, konferens, camping, skidor och temaparker. Den gemensamma nämnaren för dessa är inte bara barnfamiljerna som huvudsakliga målgrupp utan även aktiviteter som står som grund i besöksupplevelsen. Vi är en året-runt-leverantör av fritidsaktiviteter för den aktive gästen.

Daniel Mäkinen
Marknadschef